3. desember 2007

3. desember

Noen tanker om det å gi og å få


Jula handler for mange om det å gi og . Det er mye man kan gi; tjenester, klemmer, ting man har kjøpt, ting man har laget, billige ting, dyre ting, gode tanker, penger, julekort, tulleting, seriøse ting, osv. Og egentlig så kan man føye alt dette inn under å få også.

Joey i Friends er en klok mann, og har sagt noen kloke ord om kjærligheten mellom Chandler og Monica, og om det å gi og å få: "It is a love based of giving and receiving as well as having and sharing. And the love that they give and have is shared and received. And through this having and giving and sharing and receiving, we too can share and love and have... and receive."

Når jeg så tenker på viktige personer som hører til jula, tenker jeg ofte på to stykker. Merkelig nok så er begge disse personene ganske glade i å gi. Ellers kan jeg si at begge er menn og er veldig snille. Men der stopper vel likhetene... Han ene gir og gir, og uansett hvordan du har oppført deg så er du snill nok til å få. Han andre derimot stiller litt større krav. Ingen får hvis de ikke har vært snille nok. Jeg snakker selvfølgelig om Jesus og Nissen. Dagens post inneholder en test der du kan teste om du har vært snill nok i år til å få gave av Nissen. (Siden de fleste leserne av denne bloggen er over 18 år regnes dere desverre ikke for barn lenger, men det går jo an å trekke fra et par år og finne ut om du ville ha vært et snilt barn...)
Fortvil ikke dersom du er for stor, eller blir stemplet som slem, Jesus er fortsatt glad i deg og sørger nok for at du får til jul uansett.

Jeg avslutter med å si at det kun er 21 dager igjen til jul!
Merry Christmas!

PS: til deg som ikke leste kommentaren min i går, er altså rekorden på friidrettsnissen oppe i 141428 poeng. Slå den du!

4 kommentarer:

Ingvill sa...

Hehe;) Jeg kom på grensa mellom slem og snill. Så det er 50-50 sjans for at jeg får gaver til jul. Men det må vel nevnes at i år har jeg ikke noen spesielle ønsker til jul, så det er vel like greit;)

Ingvill sa...

Jeg klarer ikke komme inn på friidrettsnissen- noe galt med linken??

Anonym sa...

Jeg vegler å ikke lyve så det ble ikke noen test på meg. Men, sannsynligvis en haug med gaver ;)

Anonym sa...

hahahahahahaha jeg elsker joey!! :D
klok klok mann